Lezing door Roos Fokkema
Op zondagmiddag 8 oktober organiseert KunstKring Wijchen een lezing in Kasteel Wijchen. Dit keer spreekt Roos Fokkema over een intrigerend fenomeen: vervalsingen in de kunst. Vervalsers zijn oplichters, maar ook zulke goede schilders dat hun werk kan doorgaan voor dat van een grote meester. En waarom wordt hun werk dan zo anders gewaardeerd?
Zodra de waarde van een kunstwerk wordt bepaald door de naam van de maker, is het lucratief om vervalsingen te maken. Dat gebeurde eeuwen geleden al: Albrecht Dürer spande in 1511 een rechtszaak aan tegen Marcantonio Raimundo die een houtsnede zou hebben gepubliceerd onder de naam van Dürer.
schilderen als de oude meesters…
In het midden van de twintigste eeuw werd Han van Meegeren wereldnieuws toen bleek dat hij werk van Vermeer- of liever gezegd: in de stijl van Vermeer- had gemaakt dat door musea en verzamelaars voor veel geld was aangekocht. Dat een gemiddelde kunstenaar als Van Meegeren zoiets had klaargespeeld werd niet zomaar geloofd: tijdens een geruchtmakend proces moest hij de rechtbank live laten zien dat hij echt kon schilderen als Vermeer (foto hierboven).
… of als moderne meesters
Geert Jan Jansen wist vijf jaar lang uit handen van de politie te blijven tot hij werd opgepakt als ‘de grootste vervalser van deze eeuw’ en in eenFranse gevangenis belandde. Daar schreef hij een boek over de ‘avonturen van een meestervervalser’ en gaf een nieuwe draai aan zijn talent om grote meesters te imiteren. Hij opende zijn eigen museum en maakt werk op bestelling. Als we hem mogen geloven hangen er in diverse belangrijke musea werken van zijn hand. Hij was zelf erg goed in Karel Appel, Picasso en Matisse en schildert nog steeds zoals zij – maar nu verkoopt hij dat als zijn eigen werk, zonder gefingeerde handtekening.
geen namaak maar nieuw werk
Wat deze moderne vervalsers gemeen hebben is dat ze schilderen in de stijl van en in feite een nieuw werk van een beroemde kunstenaar maken. Van een werk dat vals is, keldert de waarde meteen enorm, de naam maakt alle verschil. Maar hoe zit het met de ontroering, de schoonheid, de emotie: kan valse kunst hetzelfde oproepen als echte kunst? Of hoe beïnvloedt wat wij weten over het werk – dat het “echt” is, of “vals” -onze ervaring van het werk zelf?
over de spreker
Na haar studie kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit heeft Roos Fokkema 25 jaar ervaring met het geven van lessen/lezingen gegeven en leiden van kunstreizen en excursies. In Tiel is zij betrokken bij Kunst bij de Koffie: een laagdrempelige manier om samen naar kunst te kijken, waarbij geen voorkennis nodig is. Ook werkt zij achter als projectleider van de schoolprojecten en bij het project Kunstgoed, seniorencultuurparticipatie.
waar en wanneer
zondagmiddag 8 oktober 14.00 uur in Kasteel Wijchen (Amaliazaal ), kosten 11 euro inclusief koffie/thee in de pauze.
Let op: Bij eerdere lezingen is gebleken dat er soms veel belangstelling is voor een beperkt aantal plaatsen. Daarom zijn we voor de aanmeldingen overgegaan op een extern online systeem voor kaartverkoop. Om teleurstelling te voorkomen raden we je dringend aan je plaatsbewijs tevoren via dit systeem aan te schaffen.