schilderijen Alexander Bobkin in Kasteel Wijchen

werk van Alexander BobkinDe expositie die KunstKring Wijchen dit voorjaar organiseert presenteert werk van Alexander Bobkin, een kunstenaar die al 25 jaar in Nijmegen werkt en in Wijchen woont.

Tijdens de opening op zaterdag 27 april om 15 uur wordt een korte film vertoond over Alexander Bobkin en zijn werk.

Zijn schilderijen zijn van 27 april t/m 5 mei  te zien in de Raadzaal van Kasteel Wijchen, van 13- 17 uur (maandag en dinsdag gesloten). Toegang is gratis.

 

traditie en abstractie

Alexander Bobkin haalt zijn inspiratie niet alleen uit de oerkunst (rotstekeningen) van zijn Siberische vaderland, ook de oriëntaalse en westerse cultuur hebben hun sporen nagelaten in zijn schilderijen. Zijn werk is geleidelijk steeds abstracter geworden, waarbij de afbeelding tot een symbool wordt, en niet langer direct verwijst naar de concrete werkelijkheid.

meer over Alexander Bobkin

Alexander Bobkin (1952, Novokoeznetzk, Siberië) werd tot kunstenaar gevormd aan de kunstacademie in de historische stad aan de Wolga, Jaroslavl, ten noordoosten van Moskou. Het werk van Alexander Bobkin is op velerlei wijze verbonden met de oerbronnen van onze picturale tradities. Hij haalt zijn inspiratie niet alleen uit de oerkunst (rotstekeningen) van zijn Siberische vaderland maar ook de oosterse, oriëntaalse en westerse cultuur hebben een duidelijk spoor achtergelaten in zijn werk.

Het werk heeft zich in de loop van de tijd geëvolueerd naar een steeds abstractere vorm. De afbeelding wordt een symbool. Het vertegenwoordigt de essentie van het wezen van het afgebeelde. Hij probeert op die manier de afbeelding los te laten van iedere directe verbondenheid en individuele identiteit. Zo wil hij onderzoek doen naar de kern van onze picturale traditie.

zoektocht

Schilderen is voor Alexander Bobkin een voortdurende zoektocht naar zichzelf, een zoektocht om zichzelf beter te leren kennen. Zoals een verhalenverteller vanuit zijn persoonlijkheid van wie hij is een verhaal met woorden vertelt doet Bobkin dat met verf en penseel. Dat doet hij intuïtief, niet vooropgezet met een beeld dat hij wil schilderen. Het doek wordt opgezet, de achtergrond uitgewerkt en vanuit die achtergrond ontstaan de beelden die het verhaal vertellen. De kijker wordt vervolgens niet alleen gestuurd door de afbeelding die hij waarneemt, maar ook door de titel die hem in een richting van een mogelijke interpretatie stuurt.

De schilderijen van de laatste jaren worden gekenmerkt door leegte. De figuren of objecten lijken vaak hopeloos verloren in een immense leegte. Soms is die leegte (lees: achtergrond) overweldigend aanwezig. De ruimtelijke leegte is kleur geworden zonder verwijzing naar iets uit de ons bekende wereld. De achtergrond, nog zichtbaar in een soort lijst, omsluit een groot monochroom gekleurd vlak: de figuratie is vervangen door kleur.

Russische schilders

Met deze reductie van de figuratie tot nul schaart Bobkin zich in rij van de pioniers van de Russische abstracte schilders in het begin van de 20e eeuw, zoals Kazimir Malevitsj, Natalja Gontcharova en Michel Larionov. Wel met een interessant verschil: de kunstenaar heeft in tegenstelling tot zijn voorgangers geen doorwrochte theorie waarom hij non-figuratief is gaan schilderen. Zijn non-figuratieve schilderijen ontstaan op dezelfde manier als zijn figuratieve werk, vanuit de intuïtie.

Zijn intuïtie vermijdt dan weliswaar de figuratie, maar stuurt hem wel in de richting van het naar hartenlust experimenteren met het schilderen zelf. Gevangen in de ‘lijst’ van de mat geschilderde achtergrond schittert een kleurvlak in glanzende olieverf. Ogenschijnlijk monochroom, maar bij nadere beschouwing een gebied waarin van alles gebeurt op schilderkunstig gebied. En juist omdat er zoveel gebeurt blijf je gefascineerd naar het werk kijken.

werk in musea

Verschillende musea hebben schilderijen van Bobkin aan de collectie toegevoegd. Tot deze musea behoren o.a.: Museum of Modern Art Novokoeznetsk; Kemerovo Regional Art Museum, Novosibirsk State Art Museum en het State Museum of Oriental Art te Moskou. Inmiddels is het al meer dan 25 jaar geleden dat Bobkin in Nederland bleef steken en zich aan de Waal vestigde. Werkend in Nijmegen, en woonachtig in Wijchen, is het bovendien ook 20 jaar geleden dat Bobkin voor het laatst heeft geëxposeerd in het Kasteel Museum van Wijchen, wat deze expositie bijzonder maakt.

Bekijk ook de website van Alexander Bobkin