horizontaal, verticaal, diagonaal

Het was woensdag 19 april weer een volle zaal in ‘t Achterom. Ruim 50 geïnteresseerden kwamen luisteren naar de lezing van Joris van Sleeuwen over de kunstenaarsgroep De Stijl. Opgericht in 1917 en dus is dit een jubileumjaar
dat gevierd wordt met diverse tentoonstellingen.

Degenen die er woensdag bij waren hebben veel gehoord over de ideeënwereld achter de rechte lijnen en monochrome kleurvlakken waar we De Stijl van kennen. Steeds op zoek naar het universele reduceerden en abstraheerden zij wat ze om zich heen zagen tot composities die niet langer verwijzen naar  de zichtbare werkelijkheid.

 

 

Van toren naar wit met zwarte lijntjes

Joris van Sleeuwen toonde ons allerlei werk uit de eerste decennia van de 20ste eeuw dat verwantschap vertoont met  De Stijlgroep. Ook liet hij zien welke stappen met name Mondriaan doorliep om te komen van een realistische tekening van boom of een toren tot een wit vlak met enkele zwarte lijnen en kleurvakjes.

Het was een levendig verhaal met veel verhelderende beelden. Aan het einde van de avond kon je bijna begrijpen hoe er in De Stijlgroep ruzie kon ontstaan over een diagonaal!

Na deze lezing kijk je met andere ogen naar de kunstenaars van de groep. Dus op naar éen van de vele exposities om het echte werk te zien!

belangrijkste exposities

Gemeente Museum Den Haag
  • Piet Mondriaan en Bart van der Leck  12 februari t/m 21 mei
  • De ontdekking van Mondriaan   3 juni t/m 24 september
  • De architectuur en interieurs van De Stijl – Het verlangen naar stijl  10 juni t/m 17 september.
Kröller-Müller Museum, Otterlo
  • Arp: the Poetry of Forms  20 mei t/m 17 september
  • De mecenas en de ‘verversbaas’ –  Helene Kröller-Müller en Bart van der Leck  14 oktober 2017 t/m 2 april 2018
Centraal Museum Utrecht
  • Rietvelds meesterwerk: leve De Stijl   4 maart 2017 t/m 11 juni 2017
Kunsthal KAdE, Amersfoort
  • De kleuren van De Stijl   6 mei t/m 3 september 2017

Afgebeeld werk: Theo van Doesburg, Definitief kleurontwerp voor het plafond van Aubette, 1927. (via Wikimedia Commons, publiek domein)