Els Crum – schilderijen

Mycelium

De bron voor de schilderijen van Els Crum – die zij geschilderde dagboeken noemt – is  haar verhouding tot het dagelijkse bestaan. Natuur en sensualiteit spelen daar een hoofdrol in. Het menselijke lichaam is haar geliefde onderwerp en uitgangspunt van haar werken. De laatste jaren, en vooral in corona tijd, is de inspiratie sterk verschoven naar de natuur, met name de uiterwaarden van de Waal.

Het tekenen en schilderen lopen met contrasten door elkaar in een mixtuur van minimaal en monumentaal. Oude technieken zoals encaustiek (warme was techniek), en tempera geven haar werk uitdrukkingskracht en maken het zacht, sensueel en aaibaar. Crum werkt in het moment, niet gepolijst, puur, zelfs rauw, geleid door wat zich voordoet. Het kan ingetogen zijn, of uitdagend, poëtisch, zoekend, krachtig, kwetsbaar.

transformatie

Crum transformeert het Kunsthuis in diverse intieme hoekjes en ruimtes met haar creaties van de laatste 20 jaar: van ‘Stout kamertje’ tot ‘Encaustiek of Was-hoekje’, Tempera schilderingen, Lapwerken en ‘Stoute Doosjes’.  Haar mensfiguren verschijnen en verdwijnen tussen bomen, in doosjes, in een netwerk van draden, wortels, waterstromen en bijenwas.

Els Crum groeide op aan de Rijn in Renkum. Zij heeft 16 jaar in Zwitserland en Duitsland gewoond, en woont inmiddels 25 jaar aan de Waal bij Nijmegen Lent. Ze volgde haar kunstopleiding in Utrecht, Zürich en Basel, en was in Duitsland actief lid van de kunstenaarsvereniging Heidelberg. Van 2014 tot 2016 volgde zij de opleiding Kunst en Ambacht, die haar schilderkunst sterk verrijkt heeft.

Meer op www.elscrum.nl

waar en wanneer

De expositie is te zien in het Kunsthuis, Kasteellaan 13, Wijchen (naast Kasteel Wijchen), 19 november t/m 4 december, zaterdag en zondag 12- 17 uur.  Toegang gratis.